Anne Mette Johnsen er ansatt som ny administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat. Etter en grundig rekrutteringsprosess med mange kvalifiserte søkere, startet hun i stillingen fra juni i år.
I de beste hender
«Styret var enstemmig i sitt valg. Vår nye administrerende direktør har solid ledererfaring og nyter høy tillit hos de ansatte og våre mange interessenter. Hun har bred ledererfaring fra både privat og offentlig sektor. Hun forstår stiftelsens viktige samfunnsoppdrag og har tydelige ambisjoner for hvordan Stiftelsen kan styrke sin rolle i hele verdikjeden. Jeg er sikker på at Stiftelsen Norsk Mat er i de beste hender for videre utvikling og vekst», sier styreleder Håkon Mageli.
Stillingen ble utlyst i februar med søknadsfrist 16. mars. Et samlet ansettelsesutvalg innstilte Anne Mette Johnsen som ny direktør, i sterk konkurranse med to eksterne kandidater.
«Jeg er både stolt, glad og ydmyk over å få tillit til å lede Stiftelsen Norsk Mat videre. Jeg jobber sammen med en særdeles dyktig gjeng som gir meg både motivasjon og energi i hverdagen, det skal jeg gjøre mitt for å ta med videre. Stiftelsens store styrke er at vi har et styre som representerer hele verdikjeden – fra bonden til dagligvarehandelen. Det er unikt, og gjør oss til et godt verktøy for å styrke norsk mat- og drikke sin posisjon i Norge», sier Anne Mette Johnsen.
Beskytter og bygger verdier
Beskyttede betegnelser handler ikke bare om opprinnelse og tradisjon – det handler om å gi produsentene et tydelig kvalitetsstempel som både beskytter og bygger verdier i markedet.
«Med Beskyttede betegnelser får produsentene anerkjennelse og konkurransekraft. Når vi løfter fram norsk mat med Beskyttede betegnelser, løfter vi også fram stoltheten, historien og det genuine håndverket bak hvert produkt. Det er denne tydeligheten som gir tillit – både hos forbrukeren og i markedet, nasjonalt og internasjonalt. Å jobbe med Beskyttede betegnelser stor og viktig jobb. Dette er selve kronjuvelene i norsk mat, avslutter Johnsen.